Kæmpe lammer til 20.000 øresundspendlere

16 Dec

Mens Frank Jensen og Malmøs bykonge Ilmar Reepalu er blevet bedstevenner og får fantastiske  Øresundsidéer – fx at slå Københavns og Malmøs turist-kontorer sammen – har det svenske  Trafikverket fremlagt et forfærdeligt forslag, der effektivt vil skræmme os danskere tilbage over Øresundsbroen igen, og få de svenske Øresundspendlere til at sige op. Det skal koste en afgift for hvert tog at køre over Øresundsbroen, hvilket på sigt kan få prisen for et pendlerkort til at stige med 40 pct! 2700 SEK om måneden. Et pendlerkort i Stockholm koster pt 690 SEK om måneden til sammenligning.

Vi er ude i noget, der ligner destruktiv adfærd mod både Øresundsregionen og den offentlige trafik.  Intentionen er uklar: Vil man ha flere bilister eller bare splitte regionen ad?

Den 21.12 skal forslaget behandles i Riksdagen. Støt protesterne mod det på denne facebookgruppe.

Jeg håber danske politikere også vil reagere, for København har brug for arbejdskraften fra Skåne for at kunne fungere.

Og så vil jeg godt sige undskyld til Frank Jensen for mine hårde ord i sidste uge. Frank, du er god nok. Få nogle flere idéer sammen med Ilmar.

Annonser

Ett svar to “Kæmpe lammer til 20.000 øresundspendlere”

  1. Flemming Frandsen 2010/12/17 den 08:57 #

    Meget fin artikel.

    Som jeg ser det, vil forhøjelsen være ekstremt uheldig ikke alene for de, der pendler fra Skåne til København (mig selv inklusive), men også for Sverige og Danmark som sådan.

    Ifølge TendensØresunds databank er
    • der daglig ca. 20.000, der pendler fra Skåne til København for at arbejde,
    • det lidt over halvdelen (ca. 10.000), der tager toget til København, mens resten pendler i bil,
    • en stor del ansat inden for butik og handel i København, som traditionelt ikke er højt lønnet arbejde.

    En prisforhøjelse, som der i givet fald er tale om, tror jeg ikke, at der er mange af som vil eller kan holde til økonomisk. Som du er inde på, kan de med andre ord blive tvunget til at sige deres arbejde op. Jeg er overbevist om, at det sydlige Skåne ikke har tilstrækkeligt med ledige arbejdspladser, som de kan overtage, og de vil derfor skulle have dagpenge fra den svenske stat.

    Hvis t.ex. 3.500 personer modtager højeste dagpenge, er udgiften for den svenske stat på ca. 50.000.000 kr. om måneden. Det vil sige, at den indkomst, som forhøjelsen af togafgiften vil medføre, meget hurtigt vil blive brugt på større udgifter til dagpenge. Og det er konsekvens af forslaget på kort sigt.

    På længere sigt risikerer forslaget at sætte integrationen i Øresundsregionen langt tilbage:
    • Det må forventes, at en del af de danskere, der bor i Skåne flytter tilbage til Danmark, og det vil betyde, at den købekraft de repræsenterer ikke længere er til rådighed i Skåne.
    • Det må også forventes, at en stor del af den handel fra danskere bosat i Danmark, som holdt butikkerne i Malmö oppe under finanskrisen, vil falde bort som følge af forslaget.
    • København vil miste en del af den arbejdskraftreserve, som er bosiddende i Skåne, hvilket vil få konsekvenser for det danske arbejdsmarked.TendensØresund udtaler t.ex. i en kortlægning af pendlerstrukturen: ”På grund av den demografiska utvecklingen på Själland och i Skåne förväntas det framöver att bli ett mer markant problem med att få tillräckligt mycket arbetskraft i den danska delen av Öresundsregionen än i Skåne. Därför antas pendlingen i framtiden i högre utsträckning att drivas av en reell arbetsmarknadsintegration och inte av en bostadsmarknadsintegration, vilket var fallet under Öresundsbrons första år.” http://www.tendensoresund.org/sv/pendlingen-over-oresund/arbetspendlingen-fram-till-2015

    Jeg kan derudover ikke forestille mig andet end, at forslaget også vil have konsekvenser for prisen for at køre over broen i bil. Hvis man skal bruge det samme tankesæt, som gør sig gældende for forslaget, nemlig at togafgiften for passagertog skal være den samme som for godstog, vil det vel betyde, at prisen for at køre over broen i bil skal være den samme som for lastbiler. Men det lyder vel helt forkert!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: