Magasinet KBH kæmper for livet

17 Okt

Danmarks fedeste (og eneste) gratismagasin om byudvikling, KBH, spræller for at undgå lukkedøden. Døden var annonceret, men så….

Tilskuddet fra Københavns Kommune var skåret væk, og det var mere end bladets økonomi kan holde til. Nu er de Radikale imidlertid ved at blive blødsødne og med lidt held overlever bladet alligevel.

Det glæder jeg mig over. Men hvor holdbart er det i det lange løb egentlig at modtage støtte fra kommunen? Jeg håber KBH finder en kommercielt levedygtig forretningsmodel  i stedet.

3 svar to “Magasinet KBH kæmper for livet”

  1. Sandra Engen 2010/12/15 den 00:49 #

    Desværre ser det ikke ud til at den smule held der skulle til, dukker op, og det trykte magasin går nu i lukkedøden: http://www.facebook.com/MagasinetKBH > Statusopdatering fra i dag, d. 14/12-10:

    ”Kære alle. Vi venter stadig på svar fra Frank Jensen, men derudover opgiver vi at sende KBH på gaden igen. Uden støtte kan vi ikke lave en forretningsmodel der hænger sammen – vi håber at situationen ændrer sig en dag i fremtiden.

    Hjemmesiden http://www.mKBH.dk lever videre, og vi vil nu igen begynde at bruge Facebook-siden h…er til at gøre opmærksom på særligt interessante historier.

    Vi håber igen en dag at se København”

    Jeg synes at magasinet KBH er et af de vigtigste magasiner, ikke kun for København, men for Danmark, da det med sin oplysende og letfordøjelige karakter også fungerer som ren markedsføring af landet.

    Derfor er jeg også en af dem, der håber at Magasinet KBH genopstår, og jeg er enig med dig Marie – kan det ikke overleve på kommunal støtte, må det finde en kommercielt levedygtig forretningsmodel i stedet. Jeg er sikker på at der bag KBH ligger hjerteblod og hjerneceller nok til, at der kan laves en relevant annoncepolitik der med omtanke sikrer magasinets høje kvalitet og genopståen. Skal der brugerbetaling til, støtter jeg også op om det, selvom magasinet i så fald vil miste sin rolle som ‘oplysende for alle’.

  2. Anders Ojgaard 2010/12/16 den 09:06 #

    Kære Marie og Sandra

    Mange tak for de pæne ord om Magasinet KBH, og jeg kan garantere at vi meget gerne ville fortsætte med at udkomme og har undersøgt mange andre muligheder for at lave en model der kan hænge sammen. Vi ville også gerne have at verden var sådan, at KBH kunne udkomme uden støtte.

    Men det kan bare ikke lade sig gøre. KBH opfattes af mange annoncører som et ”smalt” magasin, og derfor er det svært at tiltrække de livsstilsannoncører som har de langt største annoncebudgetter.

    I et vist omfang kan vi tiltrække kulturannoncører og andre mere lokale annoncører i København, men det er langt fra nok til at dække omkostningerne. Også selv om KBH produceres på et ret ekstremt low-budget.

    Og så skal man huske, at mediestøtte er meget udbredt i Danmark. Bare et par eksempler: Bladet ‘Dansk Golf’ modtager fx 750.000 kroner i år, og MetroXPress modtager 23 millioner kroner. De store dagblade modtager enorme beløb. KBH kan bare ikke få del i disse puljer, fordi vi er en regional udgivelse.

    Det er noget af en mundfuld at skulle udgive et gratismagasin med fokus på byudvikling helt uden støtte. En for stor mundfuld. Der er ikke mange gratispublikationer tilbage, og dem der er, er enten fuldstændig gennemkommercielle og/eller er økonomisk båret af et bladhus eller en interesseorganisation af en eller anden type. På KBH kan vi selv dække hovedparten af omkostningerne, men også vi har brug for støtte.

    Brugerbetalingsmodellen har vi også kigget på, men ud over at magasinet vil miste den brede, oplysende karakter, så vurderer jeg også at dette heller ikke vil være en bæredygtig model. Der er mange faktorer der spiller ind her:

    Vi vil fortsat have samme problem med at tiltrække de store annoncører, nu blot forstærket af at oplaget vil være meget mindre. Vi vil have problemer med at få plads på hylderne, fordi kiosker og butikker kun giver plads til de magasiner der giver mest salg. Vi vil i løbet af ingen tid skulle nå flere tusinde abonnenter, og prisen ville være høj på grund af de små annonceindtægter.

    Dette vurderer jeg ikke er en mulig løsning. Desværre.

    Men jeg kan love at der stadig er entusiasme og en passion for, at København skal have KBH. Så hvis en mediestøtte-løsning skulle vise sig fra en eller anden side, så vil jeg være klar til at genoptage udgivelsen. Det beløb vi har brug for er forsvindende lille sat i forhold i forhold til for eksempel kommunens kommunikationsbudget eller den samlede mediestøtte i Danmark. I 2010 beløber den samlede statslige støtte til medierne sig til 5.4 milliarder kroner!

    Mange hilsener
    Anders Ojgaard
    Stifter af Magasinet KBH

Trackbacks/Pingbacks

  1. Grafiker søges. Til magasinet KBH / Protopolis. – The Wild Pony - 2011/02/14

    […] fan a magasinet KBH – læs hvorfor i et tidligere indlæg, og i en lille debat på bloggen Urban Planning Øresund, som Anders Ojgaard (CEO af KBH) også deltog i. Held og lykke med […]

Lämna en kommentar